tirsdag 11. desember 2012

et førjuls landliv


Hjertet.

Dukket opp i tekoppen min i høst.

Og det var kanskje et tegn?
Et tegn på at vi må huske
å ta vare på hverandre.
For det er så mye vi skal gjøre
hele tida.
Det stilles så mange krav
overalt.



Jeg synes det er vanskelig å huske
luciaklær, bakeklær, turklær, gymklær, nisseklær, sorte klær, røde klær, ballklær og ekstra uteklær.
Kjevler, pepperkakeformer, glitterbånd, akebrett, julesanger, brett med rundstykker, langpannekake, boller, lommelykt, bålmat, vedpinner, ostesmørbrød i folie, kakao, varm saft, premier, mandariner, risengrynsgrøt.....
Og det er jo så kjekt med noe ekstra før jul.
Det er jo det.
Ungene synger så vi får klump i halsen,
før vi halser videre til neste aktivitet. 

Kan vi kose litt, spør treåringen.
Kos, det er å sitte på fanget og bare
kose.
Det er koselig det!


Og så koser vi
(og jeg prøver å ikke huske alt som skal gjøres)

Og så baker vi deilige scones,
det er kjapt og greit det!
Og godt!

Halvgrove scones, raskt og enkelt!

6 dl hvetemel
2 dl cornells mel- og frøblanding GROV
½ ts salt
3 ts bakepulver , strøkne skjeer
100 gr romtemperert  soft flora spesial  ( uten melk)
3,5 dl usøtet soyamelk

Bland det tørre i en bolle, ha i soft flora i biter og smuldre i, hell til slutt i soyamelk og samle deigen raskt. 
Del deigen i 4 deler, form til runde kaker og legg på plate. 
Klem kakene flate med hånda og strek opp i fire med kniv.
Stekes 10 min 250 *C

mmmmmmm

Ha en god førjulstid videre!

Og husk å ta vare på familien!

**************

Vi opplever for tida det samme som før jul for to år sida.
En av foreldrene våre på sykehus.
Så vi griner litt.
Og ler.
Og tenker.
Så rart at ingenting blir som før.
Noengang.





5 kommentarer:

  1. Heia!
    Så trist at dåkke har ein forelder på sykehus igjen da. En tenker litt ekstra på den familien en har då ja...
    Mamma ska faktisk komma og hjelpa meg med å rydde og lage til jul, så forhåpentligvis e det jul og kos i heimen når Trym komme him fra pappen over helga. Det e familien som e viktigast og eg blir ganske lei meg når eg ikkje heilt har kreftene te å lage det koselig for godgutten min. Då takke me ikkje nei te litt hjelp nei :o)

    Eg har faktisk dei to smurfeboksene fremdeles. Eeeelske smurfene eg og. De e jo barra så skjønne. Eg fant ikkje mailen din her, men kanskje du kan sende te meg? krempulsiv@gmail.com

    Ka hvis me seie 100 kr per boks og så ser eg ka portoen blir utenom?

    SvarSlett
  2. Jeg har sendt deg en mail kjære deg :) De boksene er i boks!

    SvarSlett
  3. å nei så leit å høre.. De beste tanker til deg og dine!
    Fin lesing, helt sant det du sier å jeg er så enig! Det er jammen ikke lett å følge med på alt!! å da er det herlig når de små kommer å vil kose, og det ikke betyr mer enn å sitte på fanget <3 her i huset betyr det stort sett at de vil ha noe godt å spise, heheh, prøver å rette opp på den feilen vi tydeligvis har lært dem, at kos er mat, det kan slå ille ut etterhvert;)
    Fantastiskt å finne ett hjerte i thekoppen da! jeg har egentlig aldri sett etter, men er det så lett å lese i thekopper så kansje jeg skulle starta en sidebedrift her på gården!;)
    Håper dere har og får en fin førjulstid dere og! På tross av at livet går opp og ned.. det går litt ned her og for tiden, jeg er ikke helt i godform, å det er ikke noe godt å ikke ha energi og overskudd, kansje spesielt nå før jul for jeg kjenner jo på alle forventninger til alt som skal ordnes ekstra nå, sikkert mest mine egne forventninger til meg selv, men jeg liker ikke å skuffe megselv heller! Prøver å slå meg til ro med at så godt jeg klarer er godt nok, men det er ikke lett når jeg vet jeg kan bedre, viss du forstår.. Men, det som går ned, kommer som regel opp igjen;) får satse på det også denne gangen:)
    go klem til deg!

    SvarSlett
  4. Hei! Ville bare si at jeg tenker på dere.... håper dere har det greit!:)
    knib!

    SvarSlett
  5. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvarSlett

 
Related Posts with Thumbnails